Mama și copilul Mama și copilul

Prima tabără de vară – este copilul pregătit?

Diana Amza
de Diana Amza
Psihoterapeut | 27 Oct. 2023
Prima tabără de vară – este copilul pregătit?

Cel mic şi-a dorit foarte mult să plece în tabără cu colegii lui. Aţi făcut un efort şi l-aţi înscris, apoi au început grijile: este pregătit? Poate dormi fără familie? O să-i fie dor? Cum va gestiona interacţiunile cu oamenii necunoscuţi? Înainte de a merge în tabără este important să discutaţi cu copilul despre provocările unei astfel de aventuri şi să vă asiguraţi că a exersat abilităţile de bază, care-i vor fi necesare.

Anxietatea dinaintea primei tabere a copilului este firească, în mod special dacă este prima dată când pleacă pentru mai multe zile din zona de confort a familiei. Trebuie să ştiţi că îl puteţi ajuta chiar dumneavoastră să fie pregătit, fără griji, presiune şi nervozitate.

Experienţa unei tabere îi va da încredere copilului că poate depăşi obstacole pe care nici nu le bănuia. Beneficii precum: noi abilităţi de socializare, de orientare în spaţiu, de îndemânare, dar şi independenţa pot deveni realitate într-o tabără de vară, ce implică activităţi în natură, orientare, vizite la muzee, concursuri şi jocuri inteligente.

Tehnici pe care le puteţi utiliza personal, pentru a vă depăşi anxietatea

  1. Obțineți toate informațiile de care aveți nevoie despre locul taberei, activități și personal, modul de comunicare cu părinții: limitarea contactului și feedback-ului către părinți, sau menținerea legăturii prin grupuri de mesagerie.
  2. Schimbați-vă perspectiva asupra taberei: dacă cel mic este dornic să meargă singur, înseamnă că are încredere în el și are nevoie de autonomie, ceea ce înseamnă că are o creștere armonioasă.
  3. Țineți pentru sine temerile sau propriile experiențe neplăcute din copilărie – lăsați-l pe cel mic să aibă propria sa experiență, fără a-l seta negativ.

Pregătirea copilului pentru tabără – începând cu 2-3 săptămâni înainte de plecare

Disciplină și comportament

Pregătiți copilul folosind următoarele repere:

  1. În orice tabără există reguli (program, oră de culcare, spații interzise) și persoane de care copilul va trebui să asculte (instructor, educatori, supraveghetori). Învățați copilul să ceară permisiunea adulţilor atunci când doreşte să utilizeze lucruri care nu sunt ale lui (jocuri, materiale educative) sau să facă activități cu grad mai mare de independență în timpul nestructurat (să joace fotbal în curte, să iasă la plimbare etc).

 

  1. Există persoane cărora le poate cere ajutorul. Chiar dacă părinții nu sunt acolo, adulții care desfășoară activități în tabără reprezintă pentru copil o sursă de sprijin – încurajați copilul să solicite ajutor când are nevoie.

Igiena personală

Tabăra implică o nouă rutină. Copilul trebuie să ştie şi să exerseze în familie abilităţile de igienă personală, fără asistenţă din partea unui adult. Încurajaţi copilul: să se spele singur pe dinţi, să se pieptene, să utilizeze toaleta fără a vă anunţa şi să se întoarcă singur după ce s-a şters şi spălat, să facă singur duş, să se şteargă cu un prosop de dimensiune mare şi să se îmbrace singur. Organizați împreună cu copilul obiectele de igienă într-o gentuță uşor de folosit.

Discutați cu copilul despre posibilitatea ca dușurile să fie la comun. Îl puteți familiariza treptat mergând la înot și observând cu el vestiarul și baia copiilor. Dacă sentimentele de rușine persistă, copilul nu este încă pregătit și este bine să îi respectați ritmul.

Gestionarea obiectelor personale şi a banilor

Probabil va fi prima plecare a copilului, cu propriul său bagaj, de care va trebui să fie responsabil şi unde va trebui să-şi gestioneze lucrurile astfel încât: să le pună la locul lor şi să ştie unde se află. Pentru a-l ajuta să exerseze gestionarea obiectelor personale: lăsaţi-l pe el să-şi aleagă hainele cu care se îmbracă şi învăţaţi-l cum să-şi facă singur bagajul, pe baza unei liste.

Includeți și un joc, o carte sau o jucărie care îi plac, dar nu cele mai îndrăgite, deoarece există posibilitatea deteriorării sau pierderii lor. Puteți organiza hainele pe zile, punându-le în diferite punguțe cu fermoar. Încurajați depozitarea hainelor murdare într-o pungă separată de cele curate.

Similar, va fi o perioadă mai lungă în care cel mic va avea la el o sumă mai mare de bani. Mergeţi împreună la cumpărături. El va alege produse şi le va achita cash.

Relaționarea cu copii străini

Copiii își fac în mod spontan prieteni, însă dacă acesta este mai timid sau mai anxios, este posibil să aibă nevoie de mai mult timp la dispoziție pentru a căpăta încredere în ceilalți. Îndrumați copilul timid să fie în prezența fizică apropiată a grupului de copii, deoarece astfel îi cresc șansele de a fi spontan angrenat în jocuri.

În plus, includeți în bagajul celui mic și obiecte sau gustări care pot fi împărțite cu ceilalți. Gestul de a împărți facilitează împrietenirea.

Dorul de casă

Transmiteți în permanenţă copilului un sentiment de entuziasm legat de tabăra ce se apropie, pregătind-ul în mod pozitiv pentru situații nefamiliare. Dorul de casă este ceva normal. Încurajaţi-l să depăşească momentele de dor prin implicarea în activităţi, însă nu-i spuneţi: „Dacă ai probleme, sună-mă și vin să te iau”. Această asigurare bine intenționată, dar greșită, concentrează atenția copilului asupra unei strategii de ieșire, mai degrabă decât asupra depășirii provocărilor.

Nu vizitaţi copilul în tabără. Daca s-a luptat cu dorul de casă şi l-a depăsit, nu veţi face decât să redeschideţi „sertarul” cu sentimente de melancolie şi dor.

Asigurați-vă că există modalități prin care cel mic, dacă dorește, poate intra în legătură cu dumneavoastră – telefonic (solicitând acest lucru coordonatorilor de tabără), prin aplicații sau trimiţând o carte poștală.

Ingerasul creste pofta de mancare sirop, 200 ml, Dacia Plant
Ingerasul creste pofta de mancare sirop, 200 ml, Dacia Plant
Preț întreg 1781 lei
Preț cu card Alphega 0000
Economisești 0000
Diana Amza
Diana Amza
Psihoterapeut

Diana este trainer și psihoterapeut specialist, cu formare în Psihoterapia Experiențială a Unificării, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) și NeuroMindfulness Coaching. Activează în domeniul sănătății mintale de peste 13 ani, susține programe de formare în tehnica interviului motivațional pentru personalul medical, precum și programe de promovare a sănătății mintale, gestionarea stresului, comunicare, parenting și nu numai, în mediul corporate.

Comunități