La ce va ganditi cand pronuntati numele Langnese? De cele mai multe ori avem propriile reprezentari ale marcilor si firmelor. Cum se formeaza aceste asocieri? Medicul si psihologul Ivan Petrovitsch Pavlov a realizat in anul 1905 cel mai cunoscut experiment care ar putea oferi o explicatie in acest sens.
Inspiratia lui Pavlov
Pavlov a observat cum cainele lui incepe sa saliveze la auzul pasilor, desi nu poate mirosi sau vedea inca hrana. Inspirat din aceasta observatie intamplatoare, acesta a inceput o serie de incercari, dorind sa demonstreze ca reactiile organismului sunt influentate de stimuli.
Experimentul
Intotdeauna cand isi hranea cainele, Pavlov suna dintr-un clopotel. A repetat actiunea de cateva ori, asociind astfel hrana cu un stimul. Mai tarziu, Pavlov suna doar din clopotel fara insa a mai hrani cainele. Reactia asteptata putea fi observata: cainele fusese conditionat de sunetul clopotelului si incepea sa saliveze. Pavlov a folosit mai multi stimuli sonori pentru caine si a observat aceeasi reactie a acestuia.
Conditionarea din reclame
Desi punctul de plecare al experimentului a fost unui fiziologic, anumiti experti din publicitate incearca sa foloseasca experimentul lui Pavlov in beneficiul lor. Multe dintre reclamele pe care le vedem la televizor se bazeaza pe principiu conditionarii. Nume de marci, simboluri sau cantece sunt asociate cu emotii si caracteristici pozitive menite sa alimenteze nevoile noastre de baza. Aceasta este metoda prin care marketingul incearca sa –si conditioneze clientii. Publicitarii spera ca produsul lor va activa automat emotii pozitive cu ocazia urmatoarei reclame. Efectele pot insa sa varieze de la o persoana la alta.