Toate produsele pe care le utilizăm și alimentele pe care le consumăm au un impact asupra mediului și a societății, de la cultivarea sau producerea materiilor prime și până la multitudinea de resurse umane și materiale implicate în ambalarea și transportul acestora. Într-o lume din ce în ce mai tehnologizată, acest impact poate fi estimat și analizat destul de facil, pentru a ne ajuta să conștientizăm amprenta pe care o lăsăm în natură și în societate și să luăm măsuri pentru reducerea sa.
Ce este Green Impact Index (Indexul de Impact Verde)
Un grup de 120 de participanți din 26 de organizații diferite din Franța, atât comerciale, cât și din zona de dezvoltare și cercetare, au demarat deja procedurile pentru etichetarea produselor lansate pe piață raportat la Green Impact Index, un set de informații despre impactul asupra mediului și a societății al produselor cosmetice, suplimentelor alimentare și produselor pentru îngrijirea proprie și a familiei. Ghidul elaborat de Consorțiul Green Impact Index este disponibil oricărei firme ce activează în industria produselor pentru îngrijire. La fel ca Nutriscore, metodologia Green Impact Index va permite consumatorilor să-și aleagă produsele de îngrijire pe baza scorurilor de la A la E, cunoscând ceea ce implică fiecare scor.
Green Impact Index este un instrument cu mai multe criterii. Pe lângă amprenta de carbon, acesta integrează aspecte sociale, de biodiversitate și naturalețe. Scorurile produselor pe scara de la A la E iau în considerare peste 50 de criterii și le permit consumatorilor să facă alegeri cu adevărat informate cu privire la produsele pe care le folosesc.
Un scor A sau B înseamnă că produsul este proiectat din punct de vedere eco-social, în măsura în care îndeplinește un număr suficient de criterii de performanță de mediu și societate, conform standardelor recunoscute la nivel internațional. Astfel, produsele cu scorurile cele mai bune, A sau B, sunt fabricate în Franța, din materii prime cultivate sau obținute din Franța, au ambalaje reciclabile, formule biodegradabile, maxim de ingrediente de origine naturală și cel mult 15 ingrediente, fabrica are certificare de mediu, ingredientele sunt ecologice, obținute prin comerț echitabil (Fair Trade) sau produsul este certificat ca fiind vegan. Cu cât aceste criterii și altele existente în ghid sunt mai puțin respectate, cu atât produsul este încadrat în categorii inferioare, precum C, D sau E.
Acest scor nu evaluează performanța unui produs sau efectele acestuia asupra sănătății, dar măsoară gradul în care acesta respectă natura și societatea în ansamblu.