Ce este psihoneuroimunologia?

Ce este psihoneuroimunologia?

Psihoneuroimunologia este o stiinta inca relativ tanara care cerceteaza efectele influentelor psihologice si neuronale asupra sanatatii. Certitudinea unei interactiuni intre starile psihice si sanatatea organismului exista inca din antichitate, insa influenta sentimentelor si a gandurilor asupra organismului si in special a sistemului imunitar a inceput sa fie cercetata indeaproape doar in ultimii 25 de ani.

Psihic, sistem nervos si sistem imunitar

De-a lungul evolutiei, omul a deprins adaptarea reactiilor biologice pentru stabilirea unui echilibru intre mediu, psihic, sistem hormonal si imunitar.

Exemplul sistemului imunitar:

Sistemul imunitar este capabil sa reactioneze la semnalele transmise de sistemul nervos si de cel hormonal. Si invers, sistemul imunitar influenteaza functia sistemului hormonal si nervos. Atunci cand acest echilibru se destrama, apar tulburarile metabolice si afectiunile.

Sistemul imunitar, sistemul nervos si psihicul se influenteaza reciproc

A fost demonstrat stiintific modul in care stresul psihic si cel fizic influenteaza functiile sistemului imunitar, crescand predispozitia la infectii. Starile prelungite de solicitare scad rezistenta sistemului imunitar. Depresiile, anxietate, singuratatea scad si ele sistemul imunitar. La polul opus, vitalitatea, bucuria si iubirea intaresc functia sistemului imunitar.

Asadar, psihicul nostru, sentimentele si gandurile au capacitatea de a influente sistemul imunitar. Acest fapt poate fi masurat prin diferite metode de cercetare a creierului, a stresului si a hormonilor. Ingrijirea echilibrului sufletesc poate fi privita si ca o masura preventiva pentru starea de sanatate si ca o contributie la insanatosire si la calitatea vietii. In special persoanele care sufera de afectiuni cronice, trebuie sa incerce sa gaseasca echilibrul sufletesc atat de necesar.

Medicina Mind-Body (minte/trup)

Cercetatorii psihoneuroimunologi au obtinut rezultate stiintifice prin care s-a demonstrat modul in care gandurile si sentimentele ne influenteaza organismul. A fost dezvoltata o metoda de terapie denumita "medicina Mind-Body". Acesta este un concept nou pentru o forma de terapie concomitenta, foarte veche a mintii (mind) si a trupului (body). Pacientii sunt invatati cum sa influenteze singuri starea lor de bine. Sunt folosite mecanisme naturale care sprijina fortele de auto-vindecare si care inlatura asa-numitele blocade de vindecare.

Iata care sunt cele mai importante elemente ale medicinii Mind-Body:

  • Ordine in ritmul vietii.
  • Deprinderea de reactii de relaxare. Printre tehnicile recomandate se numara yoga, meditatia, tehnicile de respiratie, vizualizarile si antrenamentul autogen.
  • O alta componenta a terapiei aplicata de medicina mind-body (minte/trub) este miscarea si o alimentatie adecvata. Baza unei alimentatii echilibrate este formata in cea mai mare masura din legume, fructe, cereale, peste si ulei de masline.

"Ordine" in suflet si in ganduri

In timpul terapiei medicinii mind/body, pacientii trebuie sa isi activeze propriile forte de vindecare. In acest sens sunt folosite metode psihoterapeutice, naturiste dar si acupunctura.

Unul dintre punctele centrale ale terapiei este ordinea. Pacientii trebuie sa isi puna gandurile in ordine, deoarece orice afectiune grava impune o reorientare a vietii. In acest sens este folosit un model de gandire, folosit si in tratamentul cancerului, spre exemplu. Asa cum am amintit, terapia este sprijinita de miscare si de o alimentatie echilibrata. In plus, exista si programe anti-stres care pot fi urmate in intimitatea propriei case. Dat fiind faptul ca stresul nu poate fi evitat, trebuie sa deprindem modalitati pozitive de a-i face fata. Iata cateva recomandari din partea specialistilor:

  • Reducerea asteptarilor. Nu trebuie sa facem totul perfect! Cei care isi impun mereu astfel de asteptari, se supun unei presiuni inutile.
  • Ganditi pozitiv! Atitudinea pozitiva ne ajuta sa depasim cu bine situatiile stresante.
  • Exprimarea stresului si a frustrarilor. Sportul este benefic. Miscarea fizica ne ajuta sa eliminam tensiunile si sa producem endorfine, hormonul fericirii.
  • Rasul este sanatos. Umorul ne ajuta sa depasim tensiuni, stopand in acelasi timp producerea hormonilor de stres. Impreuna cu exercitiile de respiratie, putem stabiliza si reduce ritmul cardiac si putem relaxa musculatura.

Traiti constient si bucurati-va de viata. 

Pentru aceasta este nevoie sa va hraniti sanatos: legume, fructe, produse din faina integrala si sa consumati alcool doar cu masura. Cei care respecta un program de somn adecvat, reusesc sa treaca mai usor peste problemele de zi cu zi.