Dependenta de tutun

Dependenta de tutun

Fumatul reprezinta cea mai importanta cauza de imbolnavire care ar putea fi evitata. Fumatul si sanatatea se afla in stransa legatura: fiecare tigara fumata scurteaza viata fumatorului cu aprox. 5 minute. Fumatorii inraiti traiesc de regula cu 12 ani mai putin decat media sperantei de viata. Fumatul regulat creeaza dependenta fizica si psihica.




Motive intemeiate pentru a va lasa de fumat:

  • Abstinenta de tutun imbunatateste calitatea vietii si starea de sanatate, chiar si dupa decenii intregi de consum de tutun!
  • Daunele provocate la nivelul sistemului vascular se normalizeaza chiar si in cazul in care renuntati la tutun dupa ani intregi de consum de tutu!

Ajutor din farmacii:

  • Printre cele mai de succes metode in abandonarea fumatului se numara auto-controlul si folosirea gumei de mestecat cu nicotina si a plasturelui cu nicotina.
  • Guma de mestecat si plasturele cu nicotina inlocuiesc nicotina procurata prin tigari, fara a mai introduce in organism si celelalte substante nocive. Simptomele de sevraj scad considerabil in intensitate.
  • Plasturele este folosit in cazul fumatorilor care consuma tigari in mod regulat de-a lungul zilei. Guma de mestecat este folosita de cei care fumeaza neregulat si doar in anumite ocazii.

Este important sa intrebati medicul in ce masura este posibil tratamentul cu medicamente care contin nicotina. Pentru ambele forme se aplica aceeasi regula: in cazul folosirii consecvente, sansele de a renunta la fumat cresc cu pana la jumatate. Guma si plasturele cu nicotina sunt disponibile in farmacii, fara reteta.

Ce se petrece in organism dupa ce va lasati de fumat?

Deja la 20 de minute de la ultima tigara, circulatia din maini si din picioare de imbunatateste. In interval de un an, sistemul circulator si respiratia se regularizeaza. Dupa 5 ani, riscul unui infarct este la acelasi nivel ca si in cazul unui nefumator. Dupa 10 ani, riscul de cancer pulmonar este la aceeasi valoare ca si in cazul unui nefumator. Abstinenta de nicotina este un proces care necesita deprindere si care se imparte in trei faze.

Luarea deciziei

Iata cateva intrebari ajutatoare:

-Intentionati sa renuntati la fumat?
-Care sunt motivele pentru care doriti sa va lasati de fumat?

Cu cat decizia Dvs. este mai voluntara si mai convingatoare, cu atat succesul urmatoarei faze este mai apropiat. Dorinta de a colaborare si a schimba un comportament sunt conditii obligatorii pentru un succes pe termen lung.

Aveti doua metode la dispozitie:

  • Prima metoda consta in oprirea imediata si inregistreaza un succes deosebit daca in spatele ei se ascunde o motivatie puternica de renuntare la fumat.
  • A doua metoda este cea a reductiei, care consta in reducerea progresiva a numarului de tigari fumate zilnic. Depasirea viciului este mai dificila prin aceasta metoda, deoarece deprinderea altor comportamente este ingreunata.

Sprijin

Exista diferite medicamente sub forma de plasturi cu nicotina, guma cu nicotina sau tablete care va pot ajuta. Combinarea auto-controlului si a acestor mijloace adjuvante s-a dovedit in practica a fi cea mai promitatoare.

  • Plasturele cu nicotinaPentru fumatorii cu un consum regulat de tutun se recomanda plasturele cu nicotina. Prin plasture, nicotina este eliberata permanent in organism. Dupa 8-12 saptamani de purtare a plasturelui se poate trece la o doza de nicotina mai mica.
  • Guma cu nicotinaPentru fumatorii "oscilanti" sau cei care fumeaza numai in anumite situatii, guma de mestecat cu nicotina poate reprezenta o alternativa. In fiecare ora resp. la nevoie se va mesteca o guma cu nicotina. Dupa aprox. 4 saptamani, numarul gumelor consumate intr-o zi va trebui scazut pana cand sa va putea renunta definitiv la acestea.
  • TableteExista si posibilitatea administrarii de tablete. Spre deosebire de guma de mestecat si de plasture, tabletele nu contin nicotina.

Faza de stabilizare: Deseori, aceasta faza este subestimata, desi este faza in care succesul trebuie stabilizat pentru a nu relua viciul. Noile modele comportamentale trebuie integrate in noua rutina zilnica, fara tigara.

Discutati problemele care se ivesc din situatia dvs. ca nefumator. Stabiliti in satiul de munca o zona pentru fumatori sau un anumit interval destinat fumatului.

  • Informati-va prietenii si colegii in legatura cu succesul dvs. Va va ajuta la stabilizarea noului statut.
  • Va puteti recompensa pentru succesul obtinut.

Sfaturi practice

  • Alegeti un termen
  • Renuntati la scrumiera din masina.
  • Informati-va prietenii, cunoscutii si rudele in legatura cu planul dvs. de a renunta la fumat.
  • Pariati ca veti trece cu bine de aceasta incercare.
  • Alegeti sortimente de tigari care nu va plac.
  • Renuntati la "rezervele de tigari".
  • Renuntati la toate obiectele in legatura cu fumatul.

Toate masurile vor avea succes pe termen lung cu o singura conditie: vointa dvs.!